tirsdag den 8. november 2011

Gammeldags rødkål

Hvorfor købe det billige junk-rødkål på glas i supermarkedet, når man selv så nemt kan lave en fantastisk hjemmelavet rødkål?
De sidste tre år har jeg lavede rødkål til julebordet - alene fordi jeg bare ikke kan få mig selv til at spise det købte. Det smager alt for sødt og syntetisk.




Gammeldags rødkål


2 kg rødkål
½ liter lagereddike
½-1 spsk salt (smag til)
2 vaniljestænger
3 små kanelstænger (ca. 3 cm)
3 laurbærblade
10 nelliker
350 g sukker
3 dl sød ribssaft


Fjern de yderske blade fra rødkålen. Snit rødkålen fint, og kom det herefter i en stor gryde.



Krydderierne kommer jeg i kaffefiltre og binder med en bomuldssnor. Så kan jeg altid fiske dem op igen, når jeg syntes de har givet nok smag.

Hæld eddiken over, og lad det simre en times tid.
Herefter smages til med saft, salt og sukker. Put det meste i af hvert, og smag så til, hvis det er for syrligt endnu, eller der mangler salt. 

Brug en grydeske til at dække det meste af rødkålen, og lad det så koge videre 20-30 minutter, alt efter hvor mør du foretrækker kålen.

God fornøjelse


0 kommentarer:

Send en kommentar