tirsdag den 8. november 2011

Brændte mandler med kanel

En af de ting jeg elsker allermest ved julen er at gå på gaden en kold december lørdag. Bare gå rundt og kigge på vinduer. Kigge på andre mennesker, der bare styrter rundt for at få de sidste gaver på plads. Og lige pludselig midt i kaoset får du smidt en velkendt duft lige i hovedet. Mmmh.. Brændte mandler - helt friske.

Jeg har forsøgt at lave en version ala dem man køber på gaden.
Af en god ven, som netop bruger mange timer på at lave og sælge brændte mandler på gaden hvert år har jeg fået at vide, at man skal bruge flormelis i stedet for almindeligt sukker og helst også tilsætte lidt kanel.

Jeg brugte en opskrift fra Karolines Køkken, men lavede lidt om på den.
Opskriften er skrevet som jeg lavede den.



Brændte mandler med kanel

200 g mandler
175 g flormelis
2 spsk kanel
1 dl vand

Mandler vaskes grundigt og ristes i ca. 10 minutters tid i ovnen på 175 grader.
Imens blandes flormelis og kanel sammen.


Kom mandler, sukker og vand i en pande og varm op ved kraftig varme og under omrøring.



Forsæt med at varme mandlerne til sukkeret er dejlig brunt og der lugter en smule brændt. Sukkeret skal desuden være flyende og mandlerne lidt blanke i det. Her skruer du lidt ned for varmen.


Spred mandlerne  ud på et stykke bagepapir og lad dem køle af. Bræk de kolde mandler fra hinanden og SPIS!


God fornøjelse!

- Tine

4 kommentarer:

me sagde ...

Så nemt - har lige lavet dem - glæder mig til de er kodle nok til at spise :)

Linda Guldahl sagde ...

Årrrh manner, dem skal vi have lavet en ordentlig portion af... Elsker de der gå ture i gågaden, og det dufter af nylavede brændte mandler.. :-D

Tine Klinge-Christensen sagde ...

Hej Heidi.
Jeg håber du syntes de var gode - går da stærkt udfra der ikke er flere tilbage. Det ville der i hvert fald ikke være herhjemme ;)

Tine Klinge-Christensen sagde ...

Hej Linda.
Det syntes vi her fra redaktionen i hvert fald er en god idé.
Noget af det bedste ved julen er for mig, bare at slentre ned af strøget og snuse til duften af brændte mandler. Mhhh...

Send en kommentar